Skromnie przedstawia się rozwój sztuki i architektury Brytyjskiej Ameryki Północnej. Należy tu przy tym wziąć pod uwagę nie tylko nieliczne zresztą i pozbawione większej wartości zabytki stworzone przez kolonistów, ale również sztukę tubylców, Eskimosów i Indian, trudną do datowania i dokładniejszej klasyfikacji. Rozwój sztuki tubylczych plemion indiańskich był ograniczony przez ciężkie warunki ich na wpół koczowniczego trybu życia oraz surowy klimat północny. Swoje potrzeby artystyczne wyrażali Indianie w ciekawym plecionkarstwie i hafcie o geometrycznych motywach, w rzeźbie w kości, kamieniu i drewnie oraz skromnym malarstwie o tematyce geometrycznej oraz przedstawiającej sceny wojenne i myśliwskie, Eskimosi stworzyli swoją własną rzeźbę z kości i kamienia oraz sztukę wyrobów z futra i skóry. Na rozwój sztuki Indian oraz Eskimosów wpłynęły kontakty z ludnością białą, uzyskanie za jej pośrednictwem lepszych narzędzi i rynku zbytu na wyroby artystyczne. Sztuka zdobywców Kanady dzieli się, podobnie jak i literatura, na francuską z Quebecu oraz brytyjską z prowincji morskich i Górnej Kanady (Ontario). Nie licząc zrekonstruowanego fortu Samuela de Champlaina nic nie przetrwało z zabytków dawniejszej architektury francuskiej poza kilkoma domami i kościołami głównie z samego końca XVII i z XVIII w. Skromnie również przedstawiają się zachowane domy i kościoły osadników brytyjskich, wzorowane na budownictwie amerykańskim XVIII w.

Comments are closed.

Powiązane
  • Erasmus – nauka i praktyka za granicąErasmus – nauka i praktyka za granicą
    Erasmus jest częścią programu edukacyjnego realizowanego z Unii Europejskiej, pozwalającego uczyć się i zdobywać doświadczenie w formie praktyk za granicą. Program ten jest przeznaczony dla studentów i pracowników uczelni wyższych. …
  • Przez rzeki i jezioraPrzez rzeki i jeziora
    Podporządkujcie sobie Ziemię! Ziemię – to nie znaczy glebę, glinę, piasek, kamienie i tak dalej, to znaczy całą kulę ziemską. Około dwóch trzecich powierzchni naszej planety zalanych jest wodą. Podporządkować …
  • Edukować trzeba się od dzieckaEdukować trzeba się od dziecka
    Edukacja jest taką formą zdobywania wiedzy, którą uskuteczniają inni. Chodzi mianowicie o cały proces, który wymaga dwóch stron: nadawcy i odbiorcy, nauczyciela i ucznia. Jeśli ktoś uczy się sam, wtedy …
Strony