Już od jakiegoś czasu polscy uczniowie uczęszczają do szkół prowadzonych systemem, który miał przybliżyć polskie placówki do placówek zagranicznych. Właśnie z tego powodu utworzono gimnazja i ujednolicono egzaminy po zakończeniu szkoły i wreszcie matury. Chodziło o to, by sprawić, że przyjęcia najpierw do szkół średnich, a później na studia odbywały się w sposób przejrzysty i by każdy miał jednakowe szanse na kontynuację edukacji. W założeniach więc projekt reformy edukacyjnej był bardzo dobry. Niestety nie wszystko poszło w odpowiednim kierunku. Warto bliżej przyjrzeć się choćby egzaminowi maturalnemu z języka polskiego, który początkowo miał przede wszystkim sprawdzać umiejętności logicznego myślenia, czytania tekstu ze zrozumieniem i wyciągania wniosków z przeczytanych fragmentów tekstu. Rzeczywiście takich umiejętności wielu młodym ludziom brakuje. Nowa formuła egzaminu maturalnego miała więc prowadzić do większej samodzielności w myśleniu, wyzbycia się schematów i przede wszystkim odejścia od zdobywania wiedzy odtwórczej. Tymczasem okazało się, że egzaminy maturalne są sprawdzane według ściśle określonego klucza i jeśli uczeń nie napisał dokładnie tego, co w tym kluczu było, nie może mieć danej odpowiedzi zaliczonej. To z kolei prowadzi do jeszcze większego zamykania się w pewne schematy myślenia.

Comments are closed.

Powiązane
  • Nauka na egzaminyNauka na egzaminy
    Nauka na egzaminy musi przebiegać stopniowo. Nie może być sytuacji w której dzień przed egzaminem przysiądziemy do książek i będziemy chcieli nadgonić materiał zadany przez nauczyciela. Wówczas w głowie będziemy …
  • Torby papierowe z nadrukiemTorby papierowe z nadrukiem
    Ekologia na codzień. Tak wiele mówi się w mediach na temat ekologii, poszanowania natury i zachowań wspierających nasza planetę, a nie szkodzących jej. Tematem na topie są również foliowe woreczki …
  • Dlaczego ciągle brakuje chętnych na kierunki politechniczneDlaczego ciągle brakuje chętnych na kierunki politechniczne
    Po zmianie ustroju na początku lat dziewięćdziesiątych w naszym kraju, bardzo wielu absolwentów szkół średnich masowo zaczęło studiować kierunki humanistyczne, wiele z nich było wtedy bardzo modnych. Rekordy popularności biły …
Strony